Paszporty polski i brytyjski na tle mapy świata

Mój przypadek ‘Mistaken Identity’

Ktoś ostatnio powiedział mi, że mówię po polsku z lekko angielskim akcentem i strasznie mnie to zaniepokoiło.

Zawsze uważałam, że pomimo tych wszystkich lat spędzonych za granicą, nadal posługuję się piękną polszczyzną, a tu takie rozczarowanie.

Problem w tym, że moja angielska wymowa też pozostawia wiele do życzenia… Partner ciągle mnie poprawia – nie mówi się ajron, tylko ajon (chodzi o angielskie żelazko, czyli iron). To nie jest klajmbing, tylko klajmin (climbing). I tak dalej, i tak dalej.

Każdy Brytyjczyk, którego spotykam, zawsze pyta ‘skąd jest mój akcent’ (Taka uprzejma forma pytania – ‘skąd jesteś, bo ewidentnie nie stąd 🙂 ). I niezależnie od tego, jak bardzo się staram, prędzej, czy później zawsze pada to pytanie.

Rozumiem, że ludzie są zainteresowani, ale prawda jest taka, że przecież jestem Brytyjką! I jeśli ktoś pyta mnie wprost, skąd jestem, to zawsze mówię, że z Coventry.

Nie wstydzę się tego, że jestem Polką, ale mam podwójne obywatelstwo i od ponad ośmiu lat mieszkam w Anglii. Gdybym powiedziała, że jestem z Polski, byłoby to poniekąd kłamstwo, bo do kraju przylatuję dwa razy do roku zazwyczaj na tydzień…

Kocham Polskę – to moja ojczyzna i tam jest cała moja rodzina. W tym roku wychodzę jednak za mąż za Anglika. Być może będziemy mieli kiedyś dzieci i to będzie moja ‘nowa’ rodzina… ‘Nowa’ rodzina w Anglii…

I tak właśnie jestem niekiedy rozdarta pomiędzy przeszłością a przyszłością, moją polskością a tym, co brytyjskie, Mazurkiem Dąbrowskiego i God Save the Queen!

Cieszę się jednak, że mogę czerpać z dwóch różnych kultów, bo te wszystkie doświadczenia kształtują mnie jako człowieka. Jestem bardziej otwarta i na pewno mniej konserwatywna. Uczę się podchodzić do życia z angielskim spokojem, mam polską życzliwość i gościnność.

Nie znoszę pytania o to, czy czuję się bardziej Polką, czy Brytyjką. To nie jest konkurs, to życie! Czy ma to w ogóle takie znaczenie? Wiem, skąd pochodzę, ale też dokąd zmierzam. Jestem jednym i drugim i jest mi z tym dobrze.

Leave a Reply

