Piramidy w Gizie i wielbłąd

O podróży życia

Egipt – dar Nilu. Zawsze marzyłam aby tam pojechać, zobaczyć majestatyczne piramidy i grobowce faraonów. Niedawno moje marzenie się spełniło.

Wyobraźcie sobie moją euforię, kiedy dowiedziałam się, że to właśnie tam jedziemy na wakacje – Nie mogłam uwierzyć własnym uszom! Pierwsza podróż poza Europę, pierwsza pieczątka w paszporcie i pierwsze doświadczenie z tak starożytną kulturą.

Naszą podróż rozpoczęliśmy od zwiedzania piramidy schodkowej w Sakkarze i piramid w Gizie. Czułam się jak mrówka posród tych ogromych budowli, oszołomiona faktem, że to co mnie otacza ma ponad 4000 tysiące lat. Pamiętam jaka byłam podekscytowana stojąc twarzą w twarz z dostojnym Sfinksem! Zawsze chciałam go zobaczyć ‘na żywo’, jednak nigdy mnie myślałam na poważnie, że będę miała taką możliwość.

Oprócz bardziej rozpoznawalnych miejsc takich jak Abu Simbel i Świątynii Hatszepsut, odwiedziliśmy też miejsca mniej znane, w tym malowniczą świątynię Izydy na wyspie Philae.

Miejscem, które wywarło na mnie największe wrażenie była Dolina Królów w Luksorze, gdzie mieliśmy okazję wejść do grobowców faraonów, w tym Tutenchamona i Totmesa II. To niesamowite, że po tylu latach zachowały się w tak dobrym stanie! Naścienne malowidła i wkład pracy jaki musiał zostać włożony w ich wykonanie robiły piorunujące wrażenie.

U wejścia do grobowca Tutenchamona, przywitała nas mumia tego, chyba najsławniejszego z egipskich faraonów. Tym bardziej zdziwił mnie fakt, że jego grobowiec był najmniejszy z czterech, które zwiedziliśmy.

Pomimo sławy jaką cieszy się Tutenchamon obecnie, w starożytności należał do mniej zasłużonych władców. Umarł młodo i niespodziewanie, co pozostawiło niewiele czasu na ukończenie grobowca. Niektórzy egiptolodzy uważają nawet, że z tego powodu, został pochowany w grobowcu przeznaczonym dla jego macochy – Nefertiti.

Smutnym aspektem naszej podróży był fakt, że pomimo tych wszystkich wspaniałych budowli i dogodnego pogodowo sezonu, brakowało turystów. Katastrofa samolotu lecącego z Szarm el-Szejk i ogólne obawy nad bezpieczeństwem wzięły górę nad tyrystyką. Szkoda, bo Egipt to tak bogato-kulturowy kraj z niesamowitą historią i zabytkami do zaoferowania.

Leave a Reply

